Hjemmesidedesign: 5 gode regler, du bør følge (2024)

Skrevet af

Axel

Udgivet

Hemsidedesign
Vi er finansieret af vores læsere. Hvis du køber noget via vores links, får vi en provision.
I denne artikel vil vi gennemgå:

Når man skal lave sin første hjemmeside, finder man ofte inspiration på nettet, men hvilke regler skal man følge? Der dukker hele tiden nye tips op, og mange tilføjer deres personlige præferencer til løsningen. Derfor har vi identificeret de vigtigste regler, du bør følge, understøttet af forskning.

Da design i høj grad er baseret på personlige præferencer, er det næsten umuligt at have et universelt svar. Derfor har vi kun kigget på de tips, der rent faktisk er understøttet af fakta. I denne artikel ser vi nærmere på fem regler, som du helt sikkert bør følge, når du designer en god hjemmeside.

Er du klar til at gå i gang? Lad os tage et kig!

Forskningsbaserede tips til hjemmesidedesign

Her er 5 gode regler, du bør følge for at øge sandsynligheden for en vellykket hjemmeside.

1. Hastigheden på hjemmesiden

Det er måske et af de mest undervurderede tips, vi kan komme i tanke om, men hastighed kan være afgørende for din hjemmesides succes. Statistikker viser, at dårlig hastighed på hjemmesiden øger afvisningsprocenten og reducerer kundetilfredsheden betydeligt. Kort sagt vil en langsom hjemmeside sikre, at kunderne går et andet sted hen.

Du bør derfor sikre dig, at hastigheden på din hjemmeside er optimeret. Et andet vigtigt punkt at nævne her er, at hastighed har en direkte indvirkning på din SEO. Det skyldes, at brugerne værdsætter høj hastighed, hvilket har fået søgemaskinerne til også at fokusere mere på det.

Hvis du ønsker, at din hjemmeside skal klare sig godt i søgeresultaterne, bør du derfor sørge for, at den har optimal hastighed fra starten. Det giver en bedre brugeroplevelse og styrker din SEO. Samlet set vil det også reducere din afvisningsprocent, som Google tager i betragtning, når de vurderer din hjemmesides relevans.

2. Hick’s law

Mange, der opretter deres første hjemmeside, ønsker, at udvalget skal være så bredt som muligt. Men det går imod Hicks lov. Kort fortalt går Hicks lov ud på, at jo flere muligheder man har, jo sværere er det for forbrugeren at træffe et endeligt valg.

Der er blevet foretaget en række undersøgelser på dette område i de senere år, især i dagligvarebutikker. Et godt eksempel på dette er syltetøjsprøver, hvor en stand har 24 forskellige smagsvarianter, og en anden stand kun har et udvalg på 6. Resultaterne af denne test viste, at 60% af kunderne stoppede for at smage på bordet med flest prøver, men kun 3% købte et glas syltetøj.

Men på bordet med kun seks prøver blev færre kunder (40%), men 30% af dem købte syltetøj. Konklusionen på denne test var derfor, at jo færre valgmuligheder, jo lettere er det for kunden at træffe et endeligt valg. For dem af os, der skal lave en hjemmeside, kan vi derfor drage nogle vigtige erfaringer:

  • Hav enkle, begrænsede menuer til navigation
  • Begræns antallet af skærme
  • Hav en klar opfordring til handling
  • Henvis kun til sociale medier, som du er aktiv på
  • Sørg for, at hver side har et enkelt mål

Konklusionen er derfor, at jo enklere kunderejsen er, jo større er sandsynligheden for en vellykket konvertering.

3. Gør det enkelt

Da vi allerede er begyndt at forenkle oplevelsen, kan vi fortsætte med at gøre det. Her har Google gennemført en række undersøgelser og fundet ud af, at brugerne foretrækker hjemmesider uden komplekst design. Faktisk viser det sig, at kunderne får en negativ oplevelse, hvis siden har for mange forstyrrende elementer.

Så hvad betyder det for os, når det kommer til webdesign? Vi har udvalgt et par ting, du skal overveje:

  • Sidebar – Tidligere var det almindeligt, at alle hjemmesider havde en omfattende sidebar. Den indeholdt ofte reklamer, nyhedsbreve, nyheder og lignende. Undersøgelser viser dog, at mange besøgende fandt dette distraherende. Derfor dropper mange hjemmesider nu den traditionelle sidebar til fordel for en hjemmeside med én kolonne. Det betyder færre distraktioner undervejs, og de besøgende kan fokusere på indholdet.
  • Layout – Det kan være fristende at prøve noget nyt, når man designer en hjemmeside, men der er en række fejl, man bør undgå. Vi mennesker foretrækker det velkendte, og det gælder også for webdesign. Du bør derfor holde dig til standardlayoutet, hvor siden består af en header, indhold og footer. Denne naturlige struktur er, hvad de fleste forbrugere forventer, så det kan give dig en dårlig fornemmelse, hvis du oplever noget andet.

4. Brug visuelle elementer

Der er blevet forsket meget i brugen af visuelle elementer i webdesign, og resultaterne er klare. Hjemmesider, der aktivt bruger visuelle elementer, har en højere konverteringsrate. Vi taler ikke kun om elementer, der promoverer et produkt, men også elementer, der viser, hvor brugeren skal fokusere.

Et godt eksempel på dette er øjenkontakt. En hjemmeside, der bruger et billede af en person, der kigger i den ønskede retning, vil ofte opleve, at brugerne følger i samme retning. Et godt eksempel på dette er, hvis du har en person, der kigger i retning af indholdet på din side. Test har faktisk bekræftet, at det øger sandsynligheden for, at de besøgende rent faktisk læser indholdet.

Det samme gælder brugen af pile, illustrationer og andre ting, der peger brugeren i den rigtige retning. Hvis du har lavet en hjemmeside eller landingsside, hvor du vil have de besøgende til at nå et bestemt punkt, skal du ikke være genert, men bruge pile, illustrationer eller billeder af mennesker til at lede deres opmærksomhed derhen, hvor den skal være.

5. Undgå slidere, karruseller og lignende.

Et element, der burde have været forældet for længe siden, er brugen af slidere, karruseller og lignende bevægelige elementer på en hjemmeside. Men det er stadig en af de mest efterspurgte funktioner blandt udviklere. Desværre viser forskning, at brugen af disse ikke er særlig effektiv.

Flere skoler og universiteter har gennemført flere undersøgelser af effektiviteten af sådanne elementer, og resultaterne er ubestridelige. Notre Dame University kunne vise, at 90% af klikkene på et billedspor gik til det første billede. De efterfølgende billeder blev stort set ignoreret af de besøgende.

Det skyldes ofte, at de besøgende ikke læser alt indholdet på hjemmesiden, men hurtigt læser det igennem og finder det, de leder efter. Hvis du har en slider, der skifter billede med få sekunders mellemrum, vil den sjældent fange den besøgendes opmærksomhed. Man kan derfor komme langt ved at have en længere hjemmeside med flere punkter, i stedet for at forsøge at vise dem øverst i form af en slider.

Hvad betyder dette for min hjemmeside?

Som vi har diskuteret i denne artikel, er der flere faktabaserede regler, som du bør følge, når du designer din hjemmeside. Det handler primært om hastighed og brugervenlighed, men det er også vigtigt at personliggøre brugeroplevelsen. Vi kan derfor opsummere disse tips som følger:

  • Hastighed vil være en vigtig del af din hjemmesides succes. Det øger ikke kun brugervenligheden, men sikrer også, at du opfylder flere af søgemaskinernes betingelser.
  • Hick’s Law Gør valget for kunden så let som muligt. Fokusér på et godt, men koncentreret udvalg for at øge sandsynligheden for konverteringer.
  • Enkelt – lav ikke en kompliceret hjemmeside. Det gælder både visuelt og med hensyn til layout. Hold dig til de forventninger, brugeren har, når han eller hun klikker ind på din hjemmeside, og tilpas din hjemmeside til dem.
  • Visuelle elementer kan hjælpe med at styre dine kunders fokus. Brug billeder og elementer aktivt, så kunderne ubevidst ved, hvor de skal fokusere deres opmærksomhed.
  • Sliders og karruseller bør undgås, da det er dokumenteret, at de har ringe effekt. Brug også lidt ekstra tid på at skabe et godt layout, så du kan guide kunden gennem dit vigtigste indhold på en overskuelig måde.

Hvordan skelner man mellem gode og dårlige tips?

Det kan være svært at vide, hvilke tips man skal følge online, så det er godt at se på grundlaget for disse tips. Vi kunne skrive en artikel med fem tips, som vi synes, du skal bruge, men det ville mest være vores egne præferencer for, hvordan en hjemmeside skal se ud.

Det er her, kilder og referencer er vigtige værktøjer. Vores klare anbefaling er derfor, at du starter med tips, der er verificeret af forskning eller understøttet af undersøgelser. Der forskes ofte i brugeradfærd og -vaner, så du vil altid kunne finde en række positive kilder med nyttig information.

Resumé

Det kan være svært at vide, hvilke tips man skal følge online, men det er godt at kunne henvise til evidensbaseret forskning. I denne artikel har vi derfor set på fem vigtige regler, som du altid bør følge, når du skaber et godt webdesign. Alle disse punkter er understøttet af forskning og har en dokumenteret effekt på forskellige hjemmesiders succes.