UX-værktøjer: Brug disse værktøjer, når du opretter din hjemmeside

Skrevet af

Axel

Udgivet

Vi er finansieret af vores læsere. Hvis du køber noget via vores links, får vi en provision.
I denne artikel vil vi gennemgå:

Det er slet ikke nemt at bygge en hjemmeside. Der ligger timevis af arbejde bag de fleste hjemmesider, og der er ofte en række forskellige kriterier, der skal overvejes. Det hænger ofte sammen med forventninger om, at en hjemmeside skal fungere på en bestemt måde, være synlig for offentligheden og give hurtig adgang til den information, man leder efter;

Men der ligger mere bag udviklingen af gode hjemmesider. Mange oplever, at de har en funktionel hjemmeside med god synlighed, men alligevel opnår en lav konverteringsrate. Det får mange til at træde et skridt tilbage og se på, om der er noget galt med det produkt eller den service, de forsøger at sælge;

Når det er sagt, er der ikke nødvendigvis noget galt med produktet. Tværtimod har de fleste sikkert klikket ind på din hjemmeside, netop fordi de er på udkig efter det, du kan tilbyde dem. Problemet kan derfor være knyttet til en dårlig brugeroplevelse (UX). Derfor kan fokus på og forbedring af brugeroplevelsen ofte være nøglen til bedre konvertering af din trafik. I denne artikel har vi derfor set på nogle af de bedste værktøjer, du kan bruge til at forbedre din brugeroplevelse;

Hvad er brugeroplevelse (UX)?

Brugeroplevelsen er den del af designet, der handler om, hvordan brugerne interagerer med hjemmesiden. Mere specifikt handler det om forholdet mellem brugerne og de funktioner, der er tilgængelige på siden. Her er det vigtigt at bemærke, at UX ikke handler om det visuelle aspekt af din hjemmeside, men snarere om, hvordan brugeren oplever den. Det visuelle er knyttet til brugergrænsefladen (UI). Disse to kan forveksles, og de er utvivlsomt tæt forbundne – men i denne artikel er fokus på UX;

UI er baseret på det visuelle aspekt af en hjemmeside og omfatter farver, design, struktur og overordnet udseende. UX, på den anden side, dækker over, hvordan det digitale funktionelt forholder sig til brugerens oplevelse. For eksempel kan designet af en hjemmeside gøre det muligt at vise/skjule tekst ved hjælp af informative bokse. Udseendet af disse ville falde ind under UI. UX vil på den anden side se på, om brugeren foretrækker, at boksen er åben eller lukket, når han går ind på hjemmesiden;

Vi kan derfor roligt sige, at UX og UI er uadskillelige, men de er også to meget forskellige aspekter af designet af din hjemmeside. Du kan have et professionelt design (UI), men hvis brugeroplevelsen er dårlig (UX), vil du sjældent få de ønskede resultater;

Grundlæggende UX-principper

Før vi går videre, har vi besluttet at fremhæve nogle grundlæggende UX-principper, som du bør kende. Det vil gøre det meget lettere at skelne mellem brugergrænseflade og brugeroplevelse. De følgende principper er grundlæggende for at forbedre UX:

  • Struktur – En hjemmeside bør have en klar hierarkisk struktur for sit indhold. Det gør det lettere for brugerne at finde den informationsstrøm, de ønsker. Her bør du starte med kategorier og derefter gå ned til mere specifik information;
  • Navigation – De fleste mennesker har forventninger til, hvordan en hjemmeside skal fungere. Men mange glemmer navigationen, når de designer deres hjemmeside. For at brugerne kan finde det, de leder efter, skal hjemmesidens navigation være så enkel som mulig;
  • Guidance – Det lyder måske mærkeligt, men din hjemmeside bør guide brugeren gennem hele brugeroplevelsen. Et typisk eksempel på dette er salg, hvor brugeren skal igennem følgende rejse: først skal de have information om produktet eller tjenesten, derefter argumenter for, hvorfor de har brug for produktet – og til sidst muligheden for at købe det.

De bedste UX-værktøjer til din hjemmeside

Nu hvor vi har en bedre forståelse af, hvad UX handler om, skal vi se nærmere på de forskellige værktøjer, du kan bruge til at skabe en bedre brugeroplevelse. Det er værd at bemærke, at mange af disse involverer feedback fra rigtige brugere, hvilket betyder, at din hjemmeside skal være aktiv, for at de kan fungere;

1. UserTesting

UserTesting er et innovativt program, der giver dig mulighed for at indsamle feedback fra rigtige brugere. Værktøjet betaler udvalgte brugere for at bruge din hjemmeside og giver derefter feedback baseret på deres oplevelse. Derudover kan du få feedback fra erfarne UX-designere, som kan understøtte den overordnede feedback baseret på brug;

2. Convert

Convert er baseret på A/B-test, hvilket betyder, at man sammenligner to forskellige udgangspunkter med hinanden for at se, hvad der giver den bedste oplevelse. Det kan være nyttigt, hvis du har to designmuligheder, men ikke ved, hvilken du skal vælge. Ved hjælp af forskellige kriterier sammenligner Convert de to hjemmesider med hinanden og finder styrkerne og svaghederne ved den, der klarer sig bedst;

3. HotJar

Et andet populært produkt, som mange sværger til, er HotJar. Den er meget mere analytisk end de to første muligheder, vi har fremhævet. Den bruger en kombination af sporing og feedback gennem spørgeskemaer. HotJar ser på, hvordan brugeroplevelsen vil føre til et endeligt køb eller CTA;

4. Plerdy

Plerdy er en mere komplet pakke, der ikke kun bygger på UX, men også giver dig værktøjer til konverterings- og SEO-optimering. Det omfatter heatmaps, tragtanalyse og indsamling af feedback. Fordelen ved dette værktøj er de relativt billige planer, de tilbyder;

5. Glassbox

Hvis du har en stor hjemmeside, kan brugerne fare vild i ukendte fejlmeddelelser. Det er noget, som Glassbox kan hjælpe med at forbedre. Ved at kortlægge, hvilke fejlmeddelelser brugerne oplever, kan du tilpasse og skræddersy brugeroplevelsen. Derudover kan det hjælpe med at afsløre, om brugerne har en anden UX end den, der var tiltænkt. Man opdager ofte, at brugerne bruger hjemmesiden på en anden måde end oprindeligt tiltænkt, hvilket hurtigt kan påvirke konverteringen;

6. Fullstory

Et andet program, der fokuserer på fejlmeddelelser og systemfejl, er Fullstory. Det hjælper dig med at kortlægge indlæsningstid, konverteringer og de fejlmeddelelser, der får flest brugere til at droppe ud undervejs. Det kan være særligt nyttigt hvis du har en onlinebutik, men oplever, at mange dropper ud, inden de når til indkøbskurven;

7. Crazy egg

Hvis du foretrækker en mere visuel tilgang til datakortlægning, er Crazy Egg et godt udgangspunkt. Her får du præanalyserede data præsenteret i forskellige layouts som HeatMap, ScrolMap, Overlay og Confetti. På den måde kan du nemt se, hvordan de fleste brugere behandler de forskellige funktioner på din hjemmeside;

8. LookBack

Det, der adskiller LookBack fra de andre værktøjer, vi har talt om indtil nu, er dets fokus på mobil UX. Det er desværre et punkt, som mange glemmer, men tal fra Google viser, at næsten 70% af nutidens brugere kommer fra mobile enheder. En hjemmeside, der performer dårligt på disse enheder, kan derfor koste dig værdifuld trafik eller salg over tid;

9. Appentive

Appentive er et praktisk værktøj, der er mindre afhængigt af analyse og mere afhængigt af indsamling af brugerfeedback. Appentive kortlægger, hvornår på brugerrejsen det er bedst at indsamle feedback, og tilbyder derefter brugerfeedback. Det kan være med til at give et bedre indblik i, hvordan kunderne har det med brugeroplevelsen undervejs;

10. UserReport

Nogle gange er det godt at vælge en mere enkel tilgang, og det er præcis, hvad UserReport gør. Det er et simpelt værktøj, der giver dig mulighed for at sende undersøgelser og formularer ud for at få feedback på din brugeroplevelse. Derefter kan du nemt analysere de svar, du har modtaget, i dit dashboard;

11. GetFeedBack

Et andet program, der tilbyder mange af de samme funktioner som UserReport, er GetFeedBack. Her kan du oprette skræddersyede undersøgelser, som giver dig mulighed for at kortlægge, hvordan brugerne bruger din hjemmeside. Derudover kan du spore aktiviteten på forskellige sider og se, om de har fulgt den tilsigtede UX-rejse eller ej. Baseret på dette kan du stille kontrolspørgsmål, som giver dig mulighed for at bestemme, hvordan UX skal tilpasses for at opnå det ønskede resultat. 

12. Applause

Applause tilbyder adgang til et omfattende netværk af UX/UI-testere. Her kan du få erfarne testere til at gennemgå din hjemmeside og derefter give objektiv feedback. Dette kan være nyttigt, fordi en større testgruppe kan hjælpe dig med at opnå forskellige oplevelser og få det godt testet på forskellige operativsystemer og enheder;

Resumé

Et professionelt udseende giver ikke altid de ønskede resultater, så det er vigtigt at analysere, hvordan brugerne oplever din hjemmeside. Det falder ind under UX – og er det emne, vi har kigget på i denne artikel. Derudover har vi kigget på 12 forskellige værktøjer, som gør det nemmere for dig at kortlægge, hvordan dine brugere interagerer med din hjemmeside. Her kan der være mange nyttige oplysninger at hente, ligesom du kan se på, hvordan du kan få en mere effektiv konvertering;